DETOKS CIAŁA, UMYSŁU I PRZESTRZENI! – cykl wpisów – CZ. 1 – OCZYŚĆ CIAŁO!

Zastosuj dietę oczyszczającą, a twoje ciało Ci podziękuje!

Już niebawem przyjdzie wiosna, a z nią NOWA TY! Tylko daj sobie szansę! Specjalnie dla Was przygotowałam cykl wpisów poświęconych oczyszczaniu na różnych poziomach funkcjonowania. Holistyczne podejście to najlepsza alternatywa byśmy poczuli zmianę i po prostu się nią cieszyli. Dlatego zachęcam Cię do udziału w moim cyklu o detoksie ciała, umysłu i przestrzeni! Nic w życiu nie działa oddzielnie, nie da się wprowadzić zmian w jednej dziedzinie, gdy druga stoi w miejscu. Dlatego zapoznaj się ze szczegółami dotyczącymi tych trzech sfer, a potem w oparciu o wytyczne i moje propozycje działaj i ciesz się życiem! Część 1 dotyczy oczyszczenia ciała.

Trochę czasu zajęło mi znalezienie informacji z rzetelnych źródeł, jak powinien wyglądać detoks organizmu. Ponieważ jest mnóstwo pomysłów, jak takie oczyszczanie powinno przebiegać i niestety część z nich może zaszkodzić, dlatego opierałam się na książkach lekarskich czy opinii dietetyków klinicznych.

UWAGA! Przed rozpoczęciem detoksu upewnij się, że jesteś zdrowa. Jeśli masz schorzenia, przy których powinnaś trzymać odpowiednią dietę, skontaktuj się z lekarzem bądź nie wprowadzaj drastycznych zmian.

Nie będę proponować głodówek, chociaż na pewno fani takich działań się znajdą.

Czy warto stosować detoks organizmu raz na jakiś czas? Raczej tak, pomimo że ludzki organizm sam potrafi poradzić sobie z usunięciem toksyn (wątroba, nerki, jelita) to czasami przyda mu się nasza pomoc. Kolejną zaletą jest lepsze samopoczucie, większy poziom energii, poprawa koncentracji uwagi i humoru ;). Ciało się wzmacnia, a twoje życie zyskuje lepszą jakość.

JAK TO ZROBIĆ?

 By oczyszczanie przebiegło prawidłowo nie wystarczy tylko samo wprowadzenie zmian w diecie. Co jeszcze jest ważne? Na pewno wyrzeczenia, które powinny obejmować rezygnację z przetworzonych produktów, cukru (w różnych postaciach – o tym pisałam tu: http://freedombyewa.pl/poznaj-inne-oblicza-cukru/ ), kosmetyków, które zawierają szkodliwe substancje, a są wchłaniane przez skórę, alkoholu oraz innych używek zatruwających organizm.

Ustal sobie czas trwania detoksu. Opcjonalne jest kilka dni do tygodnia. Jednak w tym wpisie zaproponuję Wam dodatkowo kilka diet jednodniowych, ale o tym później.

Oprócz wyrzeczeń czy planu czasowego w oczyszczaniu organizmu istotna jest odpowiednia REGENERACJA, by wszystkie makro i mikroskładniki wchłonęły się. Ich podaż jest bardzo ważna w detoksie. Nie rezygnujemy z tego, co sprawi, że nasze samopoczucie ulegnie znacznej poprawie. Wysypiaj się, pracuj nad obniżeniem stresu i zadbaj o relaksację – co będzie ważne także w temacie oczyszczania umysłu. Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu, które bardzo pomaga w pozbyciu się toksyn.

JAKIE PRODUKTY POWINNIŚMY WPROWADZIĆ NA CZAS DETOKSU?

  • BŁONNIK

O działaniu błonnika pisałam już kiedyś, ale przypomnę dlaczego jest ważny. Zbiera on wszystkie złogi, które zalegają w jelitach. Wpływa pozytywnie na jakość bakterii jelitowych, a także zapewnia uczucie sytości na dłużej, dlatego mniej podjadamy. To tylko kilka jego zalet, ale tak jak większość rzeczy niedobór, jak i zbyt duża jego ilość są szkodliwe. Znajdziemy go w: malinach, porzeczkach, słoneczniku, pestkach dyni, siemieniu lnianym, suszonych owocach jak śliwki, morele czy figi. Oprócz tego dużą ilość zawierają kasze czy produkty zbożowe z pełnego ziarna.

PAMIĘTAJ! Przy spożywaniu większej ilości błonnika dobrze nawadniaj organizm, by uniknąć zaparć.

  • ANTYOKSYDANTY, FLAWONOIDY

Ich rola w detoksie jest kluczowa. Wyłapują one wolne rodniki, które powstają w naszym ciele i neutralizują ich działanie. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko zmian nowotworowych w organizmie i spowalniamy procesy starzenia się. Dodatkowo flawonoidy powinny być stale obecne w naszej diecie, nie tylko podczas detoksu. Znajdziemy je w warzywach i owocach (miedzy innymi to one są odpowiedzialne za barwę roślin). W jakich produktach znajdziemy najwięcej antyoksydantów i flawonoidów?

Dobrze jest spożywać więcej produktów takich jak: pomidory (przetworzone mają dużą zawartość likopenu), buraki, szpinak, jarmuż, czarna porzeczka i owoce jagodowe, marchew, truskawki, jabłka, śliwki, natka pietruszki czy brzoskwinie. (Pamiętajmy, by sprawdzać pochodzenie produktów, które serwujemy sobie na talerz!)

PRZYKŁADOWE PRZEPISY NA 3 KOKTAJLE O WŁAŚCIWOŚCIACH OCZYSZCZAJĄCYCH:

ŻÓŁTY

1 łodyga selera naciowego

pół szklanki natki pietruszki

grejpfrut

pomarańcza

(jeśli lubisz ostre przyprawy to możesz dodać szczyptę)

Ze wszystkich składników wyciśnij sok. Ja jednak oddzielam natkę i blenduję ją z sokiem.

 

ZIELONY

 2 szklanki szpinaku

świeży ogórek

łodyga selera

jabłko

sok wyciśnięty z jednej cytryny

Możesz wycisnąć sok ze wszystkich składników lub zblendować je dodając odrobinę wody.

 

CZERWONY

 2 buraczki

2 jabłka

3 marchewki

(jeśli lubisz miętę to dodaj parę świeżych liści)

Umyte składniki wrzucamy do sokowirówki i gotowe!

 

  • OLEJE

Warto pamiętać, że część witamin i substancji odżywczych wchłania się do organizmu dzięki tłuszczom. Dlatego stosowanie olejów na zimno w czasie  detoksu jest jak najbardziej wskazana. Opcjonalnie możesz zjadać kilka orzechów dziennie (najlepiej włoskich lub brazylijskich).

Jednak nie każdy potrafi utrzymać reżim dietetyczny chociażby parę dni. Dla zabieganych i niecierpliwych mam propozycję diet jednodniowych, które opierają się na jednym podstawowym składniku. Ich zaletą jest silne działanie oczyszczające.

DIETA MARCHWIANA

Potrzebujemy 1 – 1,5 kg marchewki. Gotujemy ją bądź ścieramy na tarce i zjadamy na surowo. Dzielimy na kilka porcji i spożywamy cały dzień. Nie solimy, za to możemy dodać odrobinę oleju by zwiększyć przyswajalność witaminy A. Marchewka działa osłonowo na jelita i jest wskazana przy nawracających stanach zapalnych żołądka.

 

DIETA ZIEMNIACZANA

Taką samą ilość ziemniaków jak powyżej marchew gotujemy i dzielimy na kilka porcji. Najlepiej gdy będą gotowane w mundurkach i niesolone. Dzięki tej diecie podkręcamy procesy przemiany materii i zyskujemy działanie moczopędne.

 

DIETA ZE ŚWIEŻYCH OWOCÓW

Dr Heupke proponuje 3 rodzaje owoców w następujących proporcjach: 400g jabłek, 700g gruszek i 400g bananów. Całość dzielimy na mniejsze porcje i zjadamy przez cały dzień. Banany mają działanie tonizujące pozostałe owoce i dobroczynnie wpływają na jelito grube.

 

Oprócz propozycji, które przedstawiłam w tym wpisie możemy zastosować dietę oczyszczającą z samych soków owocowo – warzywnych. Pamiętajmy jednak, żeby stosować się do powyższych zasad stosowanych w detoksie by nie wyrządzić sobie krzywdy. Kolejnym tematem z cyklu CAŁOŚCIOWE OCZYSZCZANIE będzie UMYSŁ. Zaproponuję Wam sposoby na pozbycie się negatywnych myśli oraz ćwiczenia, które zgłębią samopoznanie.

Mam nadzieję, że ten długi wpis będzie dla Was wystarczającą pomocą w przeprowadzeniu detoksu tak, by ciało było Wam wdzięczne. Śledźcie Freedom by Ewa na fb, gdzie niedługo zamieszczę przypominajkę o kolejnym wpisie – DETOKSIE UMYSŁU!

Robicie oczyszczanie organizmu raz na jakiś czas? Jaki sposób na detoks lubicie najbardziej? 

Powodzenia, Ewa.

2 myśli na temat “DETOKS CIAŁA, UMYSŁU I PRZESTRZENI! – cykl wpisów – CZ. 1 – OCZYŚĆ CIAŁO!”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *