AFIRMACJE – SPOSÓB NA PODNIESIENIE SAMOOCENY?

Z łacińskiego słowo afirmacja znaczy wzmocniony, zrównoważony. W dzisiejszej dobie są one często praktykowane przez laików, jak i grono specjalistów. Czym tak naprawdę są, jak je stosować i czy ta praktyka jest dla każdego? Te zagadnienia poruszę dziś na blogu. Zapraszam do lektury!

Czym są AFIRMACJE?

To powtarzane twierdzenia na temat własnej osoby, które mają na celu doprowadzić do utożsamienia się z nimi. Przeważnie nacechowane są pozytywnie i działają na zasadzie autosugestii na poziomie podświadomym. Twierdzenia te dotyczą albo konkretnej sytuacji, zdarzenia bądź są sformułowane ogólnie.

Terapeuta pracujący w nurcie behawioralno – poznawczym wykorzystuje afirmacje, by podczas pracy z pacjentem podnieść pewność siebie czy samoocenę lub przepracować konkretny problem.

Czy afirmacje są dla każdego?

Według badań afirmacje niosą ze sobą ryzyko. Nie są wskazane dla osób z niską samooceną czy w depresji, ponieważ mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc. Dzieje się tak dlatego, że osoba która ma silnie obniżony nastrój będzie te twierdzenia sabotować, udowadniając przykładami ze swojego życia, że przecież wcale nie jest tak, jak przedstawia to dana afirmacja. Dlatego do tego typu praktyk należy podchodzić ostrożnie i bardzo indywidualnie. Według amerykańskich badaczy istotne jest podjęcie stanowiska co do twierdzenia zawartego w afirmacji (czy jest ono dla nas prawdziwe czy fałszywe). Takie podejście neutralizuje negatywne efekty u osób z niską samooceną. Wniosek jest taki, że nie powinny to być bezmyślnie klepane zdania.

Lepszy efekt zostanie uzyskany, gdy afirmacje będą odnosić się do konkretnych sytuacji bądź cech, nie formułowane ogólnie. Uważajmy na twierdzenia, które są przesadzone w pozytywny sposób, gdyż mogą zniekształcić odbiór własnej osoby.

Są one pomocą gdy coś zachwiało twoją samooceną lub pewnością siebie. Można potraktować je także jako narzędzie motywacyjne. Wtedy zadaniem afirmacji będzie wspomaganie cię przy realizacji planów, pomogą, gdy dopadnie zwątpienie w sens swoich zamiarów.

Jak je przeprowadzić oraz ile czasu stosować?

Jeśli chcesz skorzystać z gotowych filmików i sesji to wybór jest ogromny. Oprócz treści samych afirmacji możesz wybrać osobę prowadzącą, której głos najbardziej ci odpowiada, a to ma duże znaczenie.

Możesz samodzielnie przygotować tekst swoich afirmacji i po prostu poświęcać parę minut dziennie na wyciszenie i powtarzanie ich w myślach. Czas stosowania tego typu autosugestii zależny jest od efektów, które u jednych pojawiają się szybciej, u innych wolniej. W tym przypadku ważna jest systematyczność.

 

Poniżej podsyłam link do przykładowego filmiku afirmacyjnego, który moim zdaniem jest godny polecenia:

Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłam Wam temat afirmacji. Może ktoś z Was stosuje w praktyce? Podzielcie się swoim doświadczeniem w komentarzach.

Pozdrawiam, Ewa.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *